بررسی ساخت کلان داستان بیژن و منیژه شاهنامه فردوسی براساس الگوی لباو و والتسکی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
- نویسنده فاطمه شریعتی
- استاد راهنما محمد رضا پهلوان نژاد محمد تقوی
- سال انتشار 1396
چکیده
در این تحقیق به بررسی ساخت کلان یا چارچوب فکری داستان بیژن و منیژه شاهنامه فردوسی براساس الگوی لباو و والتسکی(1967) پرداخته شده است. داستان بیژن و منیژه شامل ده روایت کوچک است که هر کدام از آنها توجیه کننده ضرورت وجود دیگری است. این روایت بر زیر بخش های عمده الگوی فوق که شامل مقدمه، روند و پایان بندی است، انطباق داده شده است. در این داستان مقدمه از دو روایت«رفتن گروهی از آرمانیان به درگاه کیخسرو» و«رفتن گرگین و بیژن و آرمان شهر برای نبرد با گرازان» تشکیل شده است. روند از یک روایت«آشنایی بیژن و منیژه» که در داخل آن پنج روایت «دیدار بیژن و منیژه»، «بازگشتن گرگین میلاد تنها به ایران و پرسیدن شاه و گیو از روزگار بیژن»، « فاش شدن حضور بیژن در کاخ منیژه»، «کمک خواستن شاه از رستم» و «رفتن رستم به توران در لباس بازرگانان» روند سازی شده اند. پایان بندی از سه روایت «حمله رستم و بیژن به کاخ افراسیاب و شکست او» ، « بازگشت سپاه ایران» و « ازدواج بیژن و منیژه» تشکیل شده است و باعث یکپارچگی داستان های متوالی شاهنامه می شوند. این گونه طرح بندی، از کلیت الگو پیروی می کند، ولی در موارد جزئی تر دارای تفاوت هایی است که عبارتند از: الف) دارا بودن پیشدرامد؛ ب) نحوه و محل ارزیابی. در نهایت، کلیه بندهای موجود در خدمت نقش اصلی«ارجاعی»و «ارزیابی» هستند که لباو و والتسکی معرفی کرده اند.
منابع مشابه
بررسی ساختار روایی الگوی لباو و والتسکی در داستان پیرچنگی
روایت نقلِ معنایی، طرحی است که رویداهای آن با نظم زمانی خاصی بیان میشوند. در روایت، جهتگیری حوادث داستان به وسیلة روابط علت و معلولی به سمت خاصی پیش میرود و با بررسی ساختار روایت یک اثر میتوان به مفاهیم و ژرفساخت آن دست یافت. لباو و والتسکی از نظریهپردازان ساختار روایی، معتقدند که روایتهای شفاهی دارای اصول و ضوابط خاصی هستند، و برای آنها ساختار داستانی متناسبی را مطرح میکنند. طبق الگوی...
متن کاملبررسی ریخت شناسانه داستان «بیژن و منیژه» شاهنامه فردوسی بر اساس نظریه ولادیمیر پراپ
امروزه کمتر نقدی را می¬توان یافت که از کارکردهای ساختاری بی¬بهره باشد. پیشرفت¬های نقد ادبی معاصر، منجر به ایجاد مکتب ساختگرایی با الهام از نظریات زبان¬شناسانه "فردینان دوسوسور" گردید. تحلیل ساختاری به ویژه بر آثار روایی یکی از شگفت¬ترین دستاوردهای نقد ادبی معاصر است. در حوزه داستان¬ها و قصه¬های اساطیری و حماسی، بهترین شیوه تحلیل و طبقه¬بندی ساختاری را در آثار ولادیمیر پراپ روسی می¬توان یافت. ر...
متن کاملتجزیه و تحلیل ساخت کلان حماسة رستم و اسفندیارِ شاهنامة فردوسی بر اساس قالبِ لباو و والتسکی
در این پژوهش به بررسیِ ساخت کلان یا چارچوب فکریِ حماسۀ رستم و اسفندیارِ شاهنامۀ فردوسی بر اساس الگوی لباو و والتسکی (1967) پرداخته شده است. روایت رستم و اسفندیار شامل ده روایت کوچکتر است که هر کدام از آنها بیانکنندۀ ضرورت وجود دیگری است. این روایت بر زیر بخشهای عمدۀ الگوی فوق که شامل مقدمه، روند و پایانبندی است، انطباق داده شده. در این داستان مقدمه از تعداد چهار روایت، روند از یک روایت ک...
متن کاملبررسی ساختاری داستان بیژن و منیژه
داستان بیژن و منیژه از جمله داستانهای فرعی در طرح انداموار شاهنامه است که طرح و ساختار ویژهای دارد. برخی محققان در پی توجیه تاریخی داستان برآمدهاند و اصل داستان را مربوط به عصر اشکانی دانستهاند؛ این در حالی است که در این داستان نشانههای اسطورهای معناداری هست که نمونهةای مشابه آن در دیگر متون نیز وجود دارد. مسئلهی اصلی این است که داستان بیژن و منیژه حاوی چه اندیشهای است که موجب شمول و ...
متن کاملنشانهشناسی تقابلهای ساختاری داستان بیژن و منیژه
نشانهشناسی دانشی است در زمینۀ مطالعۀ نشانهها و چگونگی کاربرد آنها در متن که با عنوان دکترین نشانهها از آن یاد میشود. زبانشناسان، در طول تاریخ مطالعات نشانهشناختی، پدیدۀ نشانه را از دیدگاههای گوناگون مطالعه کردهاند. یکی از این دیدگاهها که در جستوجوی شیوهای برای تبیین کارکرد رابطهای نشانه و تجلی معنایی آن در بافت متن است، نشانهشناسی بر پایۀ تقابلهای دوتایی است که به منتقد فرصت میده...
متن کاملبررسی و نقد داستان بیژن و منیژه بر اساس کهن الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل
همزمان با آغاز نگرشهای نوینی که در قرن بیستم نسبت به متون ادبی آغاز شد، «جوزف کمبل» با مطرح کردن «کهن الگوی سفر قهرمان»، تحوّلی جدید در حوزۀ مطالعات نقد اسطورهگرایی پدید آورد. او با بررسی ساختاری اسطورهها در فرهنگ ملل گوناگون، به این نتیجه دست یافت که حرکت قهرمان از آغاز تا پایان داستان، بر اساس فرمولی ثابت است که به صورت یک دستور زبان ذهنی در همۀ داستانهای ملل مختلف، با اندکی تغییرات جزئی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023